6 maja 2025r.
Cyfrowa Rewolucja czy Cyfrowa Transformacja, które podejście będzie lepsze w sektorze publicznym?
Prelekcja: Tomasz Rychter
W ramach wystąpienia podzielę się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem w szukaniu odpowiedzi na pytania:
Lider projektu/lider zmiany – od czego zacząć, by z pełnym zaangażowaniem nie biec w złym kierunku?
Kiedy transformacja to za mało?
Jak wyjść z Paragrafu 22?
Jak ocenić, że podjęliśmy dobre decyzje (lub udowodnić to stakeholderom)?
Dodatkowo odpowiem na pytanie, czy Słowianie i mieszkańcy Bałkan dzielą cyfryzacyjny stan umysłu :)
Nowe horyzonty: Adopcja GenAI w samorządach
Prelekcja: Justyna Jasiewicz i Michał Gamrot
W dobie dynamicznego rozwoju technologii, samorządy stają przed wyzwaniem efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w zarządzaniu i świadczeniu usług publicznych. W trakcie wystąpienia "Nowe horyzonty: Adopcja GenAI w samorządach" Justyna Jasiewicz i Michał Gamrot przedstawią najnowsze osiągnięcia w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) oraz omówią, jak te technologie mogą zostać zaadaptowane w strukturach samorządowych.
Prelegenci zaprezentują przykłady najlepszych praktyk z zagranicy, które przyczyniły się do poprawy efektywności administracji, zwiększenia zaangażowania obywateli oraz optymalizacji procesów decyzyjnych.
Wystąpienie będzie również okazją do dyskusji na temat wyzwań i korzyści związanych z adopcją GenAI w samorządach oraz przyszłych kierunków rozwoju tych technologii.
Wdrażanie AI w administracji publicznej na poziomie samorządu, szanse i wyzwania
Prelekcja: Tymoteusz Przybylski
Wrocław to jedno z najbardziej innowacyjnych miast w Polsce, konsekwentnie rozwijające strategię wdrażania sztucznej inteligencji w usługach publicznych. Podczas prelekcji przyjrzymy się, jak samorząd lokalny może efektywnie wykorzystywać AI, by lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców – od usprawnienia procesów urzędowych po inteligentne zarządzanie danymi i infrastrukturą miejską.
Tymoteusz Przybylski, Dyrektor Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu, opowie o realnych projektach z wykorzystaniem AI oraz o tym, jak samorząd radzi sobie z wyzwaniami prawnymi, organizacyjnymi, bezpieczeństwa i etycznymi w tym obszarze. To wystąpienie będzie praktyczną inspiracją dla wszystkich, którzy chcą łączyć innowacje technologiczne z odpowiedzialnym zarządzaniem.
Jak zbudować skuteczny program automatyzacji procesów w organizacji?
Prelekcja: Marek Ruciński
W trakcie wystąpienia Tymoteusz zaprezentuje podejście do budowy programu automatyzacji w dużej organizacji, które zostanie poparte kilkoma przykładami wdrożeń z Polski i zagranicy wraz z opisem korzyści jakie przynosi strategiczne podejście do automatyzacji procesów i zadań.
W drugiej części wystąpienia zostaną omówione dwa narzędzia wspierające użytkowników w odpowiednim zarządzaniu takim programem. Pierwszym z nich będzie narzędzie do automatycznego budowania dokumentacji przedwdrożeniowej, a drugim moduł do zbierania pomysłów oraz raportowania zysków z zautomatyzowanych procesów.
Strategia Cyfryzacji Miasta, a Strategia Cyfryzacji Polski - jak to pogodzić?
Prelekcja: Jarosław Bułka
Przywołując komunikację Ministerstwa Cyfryzacji: Strategia cyfryzacji Polski to ponadsektorowy dokument strategiczny w dziedzinie informatyzacji państwa, określający nadrzędny cel, jakim jest poprawa jakości życia obywateli poprzez cyfryzację do 2035 r.
Ministerstwo zakłada, że wdrożenie strategii będzie możliwe jeśli spełnione będą główne założenia, które zdefiniowano jak poniżej:
Koniec z silosowością – która sprawia, że poszczególne części administracji nie widzą się wzajemnie, podwyższa koszty i radykalnie utrudnia budowę korzystnych dla obywateli rozwiązań;
Pieniądze, ludzie i lepsza organizacja – ludzie, którzy tworzą potencjał cyfrowy państwa nie mogą tego robić za płacę minimalną;
Współpraca – międzynarodowa, ale też między państwem a akademią, społeczeństwem i biznesem. Współpraca, w której wszyscy – również międzynarodowe korporacje – dokładają swoje cegiełki do budowy wspólnego dobra;
Obywatele – nowe rozwiązania nigdy nie mogą być wprowadzane kosztem bezpieczeństwa, zarówno w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa, jak i do praw podstawowych;
Sprawiedliwa transformacja cyfrowa – rozwijające się cyfrowe państwo musi dbać o klimat, prawa pracowników platformowych i wsparcie osób, których miejsca pracy są zagrożone przez technologię. Nie może też myśleć, że technologia sama rozwiąże wszystkie problemy;
Bezpieczeństwo – w cyberprzestrzeni, w wykorzystaniu AI, w bezpiecznym korzystaniu z technologii w ogóle – przede wszystkim przez dzieci.
Cele jakie stawia sobie Ministerstwo Cyfryzacji są niezwykle ambitne. W ramach prelekcji zastanowimy się gdzie w tej strategii są samorządy? Czy wszystkie JST będą w stanie implementować systemy dziedzinowe zgodne z jednolitym standardem i architekturą rekomendowaną w ramach Architektury Informatycznej Państwa? Czy wszystkie będą gotowe na wdrożenie e-płatności i będą pracowały w oparciu o elektroniczny obieg dokumentów zapewniając, że faktycznie 100% spraw będzie załatwianych elektronicznie?
Zawsze przy okazji takich rozważań wśród samorządowców pojawiają się pytania: Czy mamy kompetentne zasoby ludzkie aby zrealizować nasze zadania? Jak sfinansować tak kompleksowe projekty informatyczne?
Strategia odwołuje się do dość odległego horyzontu czasowego, ale rok 2035 w perspektywie planowania i realizacji tak śmiałych wizji wcale nie daje aż tak dużego buforu „bezpieczeństwa projektowego” tym bardziej, że aktualna sytuacja geopolityczna wymusza skierowanie uwagi na obszary aktywności samorządowej, które do niedawna wydawały się stabilne. Pandemia, wojna za naszą granicą czy aktualne przewartościowanie sojuszy i groźba poważnego globalnego kryzysu gospodarczego stanowią ogromny impuls do zmiany myślenia o sposobie zarządzania gminą, miastem czy powiatem oraz zmusza do rewizji krótko i długoterminowych strategii.
Nasze spotkanie ma na celu przybliżenie publiczności warunków jakie muszą być spełnione aby móc mówić o zdolności samorządów do błyskawicznego adoptowania się do rzeczywistości i odporności na kryzysy klimatyczne, geopolityczne, gospodarcze, demograficzne czy epidemiologiczne w kontekście celów określanych w Strategii Cyfryzacji Polski.
Cyfrowe kompetencje w zmiennym świecie – lifelong learning w administracji publicznej
Prelekcja: Katarzyna Gzyl
W obliczu dynamicznych zmian, które współczesny świat BANI przynosi nam na co dzień, wszystkie obszary gospodarki, biznesu i cała administracja publiczna staje przed unikalnym wyzwaniem. Zjawiska "czarnych łabędzi" oraz intensywny rozwój technologii, określanych mianem wykładniczych wymagają elastyczności i ponadprzeciętnych zdolności adaptacyjnych. W kontekście tych wyzwań istotne staje się zrozumienie, jakie kompetencje, ze szczególnym naciskiem na te, pochodzące ze świata cyfrowego, powinny być fundamentem efektywnego, przyszłościowego działania naszych organizacji, instytucji i zespołów. Pytanie, czy to rzeczywiście jeszcze kompetencje przyszłości, czy już teraźniejszości? I jak sprawić, by nasze organizacje, zespoły oraz my sami jako pracownicy - nadążali za tempem rozwoju świata oraz toczącej się transformacji cyfrowej?
Podczas tego wystąpienia uczestnicy dowiedzą się:
Co charakteryzuje współczesny świat i w jakim kontekście funkcjonują nasze organizacje;
Jak rozwój technologii wpływa na społeczeństwo, biznes, gospodarkę oraz regulacje prawne - i z jaką prędkością zachodzę te zmiany;
Jakie kompetencje przyszłości (teraźniejszości?) są dla nas obecnie kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych;
Czym jest meta-kompetencja poznawcza - czyli umiejętność uczenia się i oduczania oraz jak może nas wesprzeć w tej drodze;
W jaki sposób organizacje, zespoły i pracownicy mogą nie pozostawać w tyle, dostosowując się do tempa transformacji cyfrowej.
Projekty bez narzędzi ale z efektami - samorządowa "innowacyjna" codzienność w zarządzaniu projektami
Prelekcja: Joanna Rudawska
W obliczu dynamicznych zmian, które współczesny świat BANI przynosi nam na co dzień, wszystkie obszary gospodarki, biznesu i cała administracja publiczna staje przed unikalnym wyzwaniem. Zjawiska "czarnych łabędzi" oraz intensywny rozwój technologii, określanych mianem wykładniczych wymagają elastyczności i ponadprzeciętnych zdolności adaptacyjnych. W kontekście tych wyzwań istotne staje się zrozumienie, jakie kompetencje, ze szczególnym naciskiem na te, pochodzące ze świata cyfrowego, powinny być fundamentem efektywnego, przyszłościowego działania naszych organizacji, instytucji i zespołów. Pytanie, czy to rzeczywiście jeszcze kompetencje przyszłości, czy już teraźniejszości? I jak sprawić, by nasze organizacje, zespoły oraz my sami jako pracownicy - nadążali za tempem rozwoju świata oraz toczącej się transformacji cyfrowej?
nPMO – o budowie wspomagającego PMO słów kilka
Prelekcja: Robert Orłowski
Czy PMO to tylko raport z interfejsem białkowym? A może może pełnić rolę strategicznego partnera w organizacji?
W przygotowanym przez Roberta studium przypadku przeanalizujemy, czy PMO w sektorze publicznym rzeczywiście sprowadza się jedynie do funkcji raportowania, czy może mieć realny wpływ na powodzenie projektów i kształtowanie kultury projektowej w instytucjach.
Wiele organizacji zmaga się z wyzwaniem pogodzenia formalnych struktur administracyjnych z dynamicznymi metodami zarządzania projektami. Jak skutecznie łączyć te dwa światy, które – choć teoretycznie grają w jednej drużynie – często kierują się odmiennymi priorytetami i podejściami? Odpowiedzi na te pytania poszukamy, analizując rzeczywiste przypadki, wyzwania i dobre praktyki.